Tipikus jogi veszélyek egy KKV-nál – 5 buktató, amit (így már) kikerülhetsz
2023. november 20.
•
Írta: dr. Cserepka Balázs
•
Olvasási idő: kb. 4 perc
Egy kis- vagy közepes vállalkozás (KKV) jogi szempontból számos kockázatot visel. Ha megfelelően felkészülsz ezekre, és csökkented a kockázatot, akkor nem kell tartanod a kellemetlenségektől, úgyhogy ezekre is hozunk javaslatokat. Az alábbiakban néhány tipikus jogi veszélyt sorolunk fel, amelyek a KKV-kra vonatkozhatnak, és persze a kockázat csökkentésének lehetőségeit is mutatjuk.

Milyen veszélyek kockázatát kell csökkentenünk jogi területen?
- Szerződéses viták: A KKV-k jellemzően sok szerződést kötnek egy év alatt, az ezekben szereplő feltételek és kötelezettségek betartása pedig kritikus fontosságú lehet. Leggyakrabban a szerződések betartását vagy értelmezését érintik a viták, ami a te cégedre is komoly következményekkel járhat.
- Adatvédelem, személyes adatok védelme: Az adatvédelem és a személyes adatok védelme szintén jelentős kockázatot jelenthet, akár a te vállalkozásodban is. Az adatvédelmi jogszabályok betartása kulcsfontosságú, mivel a szabályok megsértése súlyos pénzügyi büntetésekkel járhat.
- Munkajogi viták: A cégek természetesen emberi munkaerőt is alkalmaznak, így a munkajogi viták lehetősége is nagy. A dolgozók munkahelyi jogai és kötelezettségeik vitája, a jogellenes felmondások és más hasonló kérdések mind munkajogi vitákhoz vezethetnek.
- Bűncselekmények: Szintén veszélyeztetettek lehetnek a vállalkozások a bűncselekmények, például a lopás, a csalás és a kiberbűnözés tekintetében. Az ilyen bűncselekmények komoly anyagi károkat okozhatnak, de károsíthatják az üzleti hírnevet és az ügyfelek bizalmát is.
- Intellektuális tulajdon védelme: Az intellektuális tulajdon védelme szintén fontos szempont a KKV-k számára. Szabadalmak, védjegyek és szerzői jogok kérdése kulcsfontosságú lehet az üzleti életben, és az intellektuális tulajdonjogok megsértése jelentős anyagi károkat okozhat számukra.
Ez persze csak néhány példa a KKV-kra leselkedő jogi veszélyekre, de a konkrét kockázatok a vállalkozás tevékenységétől, méretétől és más tényezőktől is függenek. Ezért fontos, hogy te is tisztában legyél az ezekkel járó jogi kockázatokkal, és megfelelően felkészülj a kezelésükre.
Milyen lépésekkel csökkenthetjük a kockázatokat?
- Szerződések és dokumentumok ellenőrzése: A cégeknek rendszeresen át kell tekinteniük a szerződéseiket és más fontos dokumentumaikat, hogy meggyőződjenek arról, hogy minden feltétel betartása teljesül, hogy elkerüljék az esetleges vitákat. Fontos ilyenkor, hogy a jogosultságokat is úgy adjuk át másnak, hogy tudjon segíteni a szerződések és dokumentumok ellenőrzésénél. Részletesebben itt olvashatsz erről: Hogyan tároljam a szerződéseimet
- Adatvédelmi és személyes adatok védelme: Meg kell győződniük arról, hogy megfelelnek az adatvédelmi jogszabályoknak, és meg kell védeniük az ügyfelek személyes adatait és más bizalmas információkat. Az Eszerződés.hu használata segít, hogy elkerüld az adatvédelmi inceidenseket, hiszen nagyon fontos, hogy a személyes adatok biztonságban legyenek, és megfeleljen minden egyes partnerünk ezeknek a szabályoknak.
- Munkajogi kérdések ellenőrzése: A cégvezetőknek ismerniük kell a munkajogi előírásokat és figyelemmel kell kísérniük a dolgozóik jogait és kötelezettségeit, hogy elkerüljék a munkajogi vitákat. Részletesebben itt olvashatsz erről: Színlelt munkaszerződések
- Bűncselekmények elleni védelem: Meg kell tenni a megfelelő intézkedéseket, amelyek csökkenthetik a bűncselekmények kockázatát, például az adatvédelmi rendszerek javítása, a dolgozók oktatása, a biztonsági intézkedések és a megfelelő biztosítások kötése.
- Üzleti titkok és a céges tuljadon védelme: Mindenképp figyelmet kell fordítani az üzleti titkokra és a céges tulajdon védelmére, és megfelelően kell védeni az üzleti titkokat, szabadalmakat, védjegyeket és más céges tulajdonjogokat.Részletesebben itt olvashatsz erről: Titoktartási nyilatkozat
Végül fontos, hogy a KKV-k mindig megfelelő jogi tanácsadást kérjenek, ha szükséges, és rendszeresen frissítsék tudásukat az üzleti jogszabályokkal és előírásokkal kapcsolatban. Az Eszerződés.hu-nál minden kérdésben segítjük ügyfeleinket az elektronikus szerződések terén.
A te céged még nem használja?
KIPRÓBÁLOM!
Színlelt munkaszerződésekkel kapcsolatos veszélyekről jogász vendészerzőnk, Oláh Zsófia cikksorozatában olvass többet:
A blogposztokban megjelenő minden információ tájékoztató jellegű, és nem minősül jogi tanácsadásnak. A blogon szereplő információ nem használható jogi tanácsadás, információ vagy vélemény helyettesítéseként.
Többet szeretnél tudni egy olcsóbb és biztonságosabb megoldásról?
Ismerd meg az Eszerződés.hu-! És az elektornikus számlázás után válts elektronikus szerződéskötésre is!
A cikk szerzője: dr. Cserepka Balázs
Balázs 2018-ban egy kartotéklabirintusból érkezett az Eszerződés.hu csapatába, ahol alkalma adódott átélni a papíralapú ügyintézés minden kellemetlen vetületét és egy életre meggyűlölni a nyomtató hangját. Nem meglepő, hogy úgy döntött, inkább örökre megváltoztatja a szerződéskötési folyamatokat, mint hogy még egyszer négy példányban kelljen iktatnia valamit. Balázs megingathatatlan precizitást és stabil jogi hátteret hozott magával a csapatba, amelyben a jogi folyamatok digitális transzformációját segíti elő. Jelenleg a jogi részleget irányítja, melyben szinte a kezdetektől a jogi megfelelésért és biztonságért felel. Pillanatok alatt átlátja szervezetek teljes szerződéskötési folyamatait, majd lelkesen optimalizálja azokat. Jogászként a szaktudásával elhivatottan nyújt támogatást ügyfeleink számára.
Hasonló cikkek a témában
2023. június 6.
•
Írta: dr. Cserepka Balázs
Alapvetően kétféleképpen lehet bekerülni egy vállalkozásba: vagy megörökli a céget az új vezető, vagy alapít egyet. Az elsőnél már meglévő folyamatokba kell beleszoknia, a másiknál nulláról alakít ki mindent. Az első variáció egyszerűnek tűnik, de sokszor a megszokott folyamatokon a legnehezebb változtatni, és nem biztos, hogy a berögződések a legjobbak.
2023. június 14.
•
Írta: dr. Cserepka Balázs
Az elektronikus aláírások régóta velünk vannak, de igazán a COVID-19 okozta pandémia alatt kerültek igazán reflektorfénybe. Ami igazán fontos a fenntarthatóság szempontjából, az az, hogy ezeket nem kell kinyomtatni x példányban és y példányszámban pedig iktatni.
2023. június 27.
•
Írta: Laczkovszki Gábor
Tartsunk egy kis időutazást! Képzeljük el, hogy irodánkban a papír az úr: minden dokumentum, szerződés, jelentés papírformátumban van, és szekrények sorai őrzik ezeket a kincseket. A sok papír rengeteg helyet foglal, a nyomtatás pedig nemcsak időt, de pénzt is emészt fel. Valamint, valljuk be, a papírdokumentumok közötti keresgélés nem tartozik a szórakoztató tevékenységek közé.